Co znamená garanční prohlídka a kdy a kde ji absolvovat ?
Slouží jako povinná kontrola auta v záruce. Podle zákona vůbec není nutné, aby ji prováděl autorizovaný servis. Měla by se provádět podle předpisu výrobce daného vozu v určitých kilometrech a stáří. Každý výrobce si předepisuje garanční prohlídky u jednotlivých modelů odlišně. Žádný univerzální návod proto není. Obvykle to ale bývá každých 15 až 30 tisíc km nebo každý rok – podle toho, co nastane dříve. Přesné informace získáte v servisní knize (serviska) nebo od výrobce vozu.
Při garanční prohlídce autoservis obvykle vymění motorový olej a olejový filtr, případně i převodový olej nebo olej v rozvodovce. Podle stavu se mění i vzduchový filtr, kabinový filtr a palivový filtr. U náplní se kontroluje stav a úplnost, případně se mění nebo doplňuje (dle stavu) brzdová kapalina, nemrznoucí směs do motoru, servokapalina atd. Údržba obsahuje i kontrolu důležitých komponent – brzd, výfuku, tlumičů, čepů, silentbloků, náprav, geometrie, klimatizace atd. Jiné úkony se dělají, když má auto najeto 15 000 km a zcela jiné třeba v 60 0000 nebo 120 000 km. Odlišné jsou i ceny, které se liší podle modelu auta a provedených úkonů dané garanční prohlídky. Obvykle se každých 60 000 km provádí i výměna oleje automatické převodovky.
SERVISNÍ PROHLÍDKA:
Úkony servisní prohlídky jsou stejné jako u garanční prohlídky. Ničím se neliší. Servisní prohlídka bývá vnímána jako údržba vozu po záruční lhůtě, stejně jako inspekční servis. Podstatné je nezanedbávat pravidelné prohlídky auta a údržbu.
JE NUTNÉ VYUŽÍT AUTORIZOVANÝ SERVIS?
Často bývá zmatek v pojmech a běžný zákazník se jen těžko vyzná v rozdílu mezi autorizovaným a neautorizovaným servisem. Pravdou je, že žádný zákon tento pojem nezná, takže se jedná o výrobcem perfektně vymyšlený marketingový pojem a lidově zažitý termín, který nemá jasný obsah, proto si ho každý vykládá libovolně. Podstatou je, že importér nebo výrobce vozů si může vybrat ke spolupráci určité servisy (samostatné subjekty), které pak označuje jako svoje „smluvní“ nebo „autorizované“. Kriteria této autorizace jsou ale vždy zcela jiná podle jednotlivých značek. Jiná kriteria plní Audi, Volvo, BMW, Ford, VW, Mercedes, Škoda, Citroen, Mazda, Hyundai, Kia, Renault, Honda atd. Někdy automobilce stačí, když od nich jejich dealer (autorizovaný servis) odebírá dostatečný počet autodílů a nových vozů a na technická kriteria, kvalitu práce a úroveň už se tolik nehledí.
OBAVY ZE ZTRÁTY ZÁRUKY:
Vybraní dealeři aut a autorizované servisy občas zastrašují své zákazníky tvrzením, že pokud provedete garanční prohlídku jinde než v autorizovaném servisu, přijdete o záruku. Není to pravda a existuje na to i mnoho soudních rozhodnutí, které vždy potvrdily právo klienta provádět servis a údržbu v jakémkoli servisu dle jeho přání. V podstatě jde o to, že auto v záruce může opravovat kdokoli, pokud to provede správně. Zde naleznete více podrobných informací na téma záruk autoservisu: Bloková výjimka.
PRODLOUŽENÁ ZÁRUKA – OBCHODNÍ TAKTIKA:
Tahákem dealerů aut jsou takzvané prodloužené záruky na tři, pět nebo i sedm let. Obchodně velmi úspěšná taktika má několik úskalí. Prodloužená záruka není to samé jako zákonná záruka, která je na všechno nové zboží první dva roky. Prodloužené záruky jsou výrobcem vozu obvykle úzce vyspecifikované, omezené a mají spoustu výluk, na které se záruka nevztahuje. Mimo jiné prodejci nových vozů většinou v záruce neuznávají běžná opotřebení autodílů (spojky, setrvačníky, brzdy, baterie, výfuky, DPF filtry, pneumatiky atd.), pod což dealeři mohou schovat téměř cokoli. Pečlivě tedy zvažujte, jestli se Vám prodloužená záruka vyplatí, protože servisní náklady u ní mohou být výrazně vyšší.